Thursday, September 30, 2010

Okay, asenye ade sikit pasal diri aku kat sini

selepas 6 post....aku cam terpakse cakap pasai diri sendiri gak.... post ke-7 ni maybe ade pasal diri aku sket... sket je la tapi... sebab first post aku dlu, aku dah mention this blog is not about me...http://doubleordinary.blogspot.com/2010/07/first-post-ever-like-duuuhhhh.html

anyway, arini sparoh hari aku senyap...... ade la cakap, tapi cam senyap2..sbb dalam otak dok memikir.... petang tadi senior aku anta meseg... "pakteh pengkalan hulu meninggal... tau tak??" tekejot aku..... aku meseg bapak aku....kompom balek.... yup, pak teh tok guru pondok kuak luar meninggal mlm semalam....bapak aku ckp, ade dalam tenet, website ape aku tak tau la, tpi student kat scotland yg post pasal pak teh meninggal... aku rase stu dunia tau kot.... anak murid pak teh puuuuuunye la ramai....

*sume org panggil pak teh, pakteh... pak teh bukan pakteh aku... pakteh tok guru pondok kuak luar kat kampong aku*

time bapak aku reply meseg, baru stengah jam habes sembahyang jenazah pak teh.... bapak aku ckap, ramai giler sembahyang jenazah.... "tak pernah abah tgk jemaah ramai cam tu except kat masjidil haram and masjid nabawi...." aku kenal bapak aku, being exaggerate is the last thing he will do...sembahyang jumaat pon tak penah ramai sampai macam ni... *masjid kuak luar lagi besar dari masjid khalil kat adelaide...maybe 2 kali lagi besar* maybe org kampong sebelah sume dtg, maybe org kluale kangsar pon... maybe org stu perak sume tron pengkalan hulu... sbb bapak aku ckp parking tak cukop2 sampai jauh giler... in other word, maybe org luar kampong ramai datang sbb parking kete tak ckop and org kampong pgi masjid tak naek kete...dorang sume rempit je...pak2 aji bdak2 pondok sume rempit pgi masjid.... or maybe malaikat turon ramai kan jemaah *remang bulu rome*

*kete parking kiri kanan jalan sampai dekat stu kilometer dari masjed*

basically, pak teh tak penah mengajar aku.... aku pon tak penah blaja ngn die... *same la tu* tapi aku ngaji bawah sorang uztaz yang memang anak murid die gak... and mak ayah aku pon ngaji ngn pakteh, and kadang mak ayah aku balek umah sampaikan ilmu tu kat adek bradek aku... so, aku anggap pakteh mmg tok guru aku gak...pak teh mmg tok guru kitorang kot penduduk pengkalan hulu.... time majlis doa selamat b4 aku fly, die yang lead...sbb pakteh cam rapat gak r ngn bapak aku...

pakteh pgi macam senang giler.... sbb macam takde saket pape...sbb pagi kemarin mak pak aku tgk die lepak je... ngajar cam bese gak.... time aku dok kat kuak luar, umah kat kompleks guru, sebelah btol2 kubur.. sebelah kubur, masjid kuak luar... almost tiap2 kali turon kluar rumah ngn beskal, aku suke ikot jalan blakang, sbb btol2 sebelah kubor, sempat la habeskan al-fatihah sedekah, b4 fly pon, aku pgi sane sedekah al-fatihah, blek mesia ritu pon aku singgah jap sedekah lgi skali b4 aku fly sini blek... NAK BLEK TGK KUBOR PAK TEH T_T

ok dah... aku tak sedih mane pon, aku tak emo mane pon.... tapi aku cuak... thon ni ramai ahli agame meninggal... maybe Allah dah mule angkat ilmu naek kelangit... honestly.. AKU TAKNAK FACE KIAMAT.....

1 comment:

  1. subhanallah. tulakan. macam2 benda yang pelik dah mula berlaku.

    "maybe Allah dah mule angkat ilmu naek kelangit.."

    T_T Ya Allah. memang memberi semangat untuk terus belajar bersungguh2.

    it reminds me of satu hadis,

    "Islam itu dimulai dalam keadaan asing, dan suatu saat akan
    kembali menjadi asing. Maka beruntunglah orang-orang yang asing
    tersebut." (Hadits Riwayat Muslim)

    jalan baik dan buruk memang dah terbentang depan mata. tinggai kita ja nak pilih yang mana. melawan nafsu dan impian2 keduniaan.

    Dare to be 'asing?'
    insyaALLAh. perlukan kekuatan

    ReplyDelete